EXKLUZÍVNA ZĽAVA 34 % na 🌰 kešu orechy, natural, W320 od značky MámeChuť. 🌰 Platí do vypredania zásob. NOVINKA: pripravujeme pre vás úplne nový e-shop.

Ako vznikol e-shop MámeChuť: Rozhovor so zakladateľom

Rozhovor so zakladateľom e-shopu MámeChuť, Michalom Parkanským. Od nápadu po realizáciu. A na konci si pre Vás Michal pripravil aj malý odkaz/radu pre začínajúcih podnikateľov.

1. Aký bol Tvoj prvý impulz či inšpirácia k myšlienke založiť e-shop MámeChuť?

No… premýšľam, ako to všetko zhrnúť, aby som tu nepopisoval román. Avšak, už dlhšiu dobu sa zaujímam o zdravé suroviny, zhruba od mojich 16-tich rokov. Vzhľadom na to, že zdravie máme iba jedno, tak je jednoznačné, že to, čo jeme – respektíve to, čo dávame do nášho tela, je základom našej energie a vitality. Avšak neskôr som si tiež uvedomil, že to nie je iba o jedle! Ono… zdravé jedlo je celoživotný „životný štýl“… Nie je to o tom, že si občas kúpim niečo zdravé. Naopak… držať sa pravidla 80 ku 20 je úplne ideálne. Zameriavať sa na zdravé suroviny, ale skrátka… výnimočne si tú pizzu a pivko proste dám! :D... Avšak, ak nemáme svoje "prečo" jesť zdravo, tak sa k tomu budeme občas tzv. dokopávať - ​​mám na mysli jesť zdravšie - a to nikdy nikam nevedie. Buď to chcem zmeniť alebo nechcem, nič medzi tým neexistuje. No a tu som sa zastavil a povedal som si, že chcem ľuďom zdieľať informácie, ponúkať dostupné a naozaj zdravé bio suroviny, u ktorých môžu nájsť to svoje "prečo" jesť zdravšie. A vďaka dnešným technológiám a internetu, sa to stalo skutočnosťou. Ale pozor ... neurčujem tu to, čo je zdravé a čo nie. Každý máme merítko iné a každý si žijeme svoju realitu, takže týmto nechcem škatuľkovať, čo zdravé je a čo nie. Každý robíme to, čo je pre nás v tejto chvíli to najlepšie.

2. Môžeš popísať proces, akým si premenil svoju myšlienku na funkčný podnikateľský model?

Interné procesy nemôžem pochopiteľne popisovať do detailu. Avšak… tvorba úspešného podnikateľského modelu je veľmi náročná. Aby som bol úprimný, tak ešte ani dnes nemáme stabilný model, ktorý by sa dal považovať za úspešný. Úspešné podnikanie sa tvorí roky. V živote (v podnikaní) sa nám dejú veci, ktoré neočakávame a nepočítame s nimi. Jednoducho povedané, učíme sa za pochodu a riešime situácie, v ktorých sa zároveň zdokonaľujeme. Človek môže mať veľa plánov a reálnych riešení, avšak realita je realita a osobná skúsenosť je osobná skúsenosť. Aby som ale odpovedal na túto otázku, tak premena bola pomerne jednoduchá. Nakreslil som si myšlienkovú mapu, kde bol inšpiráciou „Steve Jobs“ – v štýle KDE / AKO / ČO. A vďaka tomuto modelu som si spísal do detailu všetko potrebné, aby som vedel, ako budem postupovať a čo všetko je potrebné zaistiť pre štart podnikania. Ale nikdy sa nestane, že si naplánujete cestičku a takto to bude.

3. Čo bolo na začiatku to najťažšie?

Najťažšie bolo sa rozhodnúť a nebáť sa začať tvoriť. Nebáť sa odmietnutia a odstrániť z hlavy „čo keby…“, „čo keď…“. Keď budem detailnejší, tak najviac zložité bolo nájsť stabilného a kvalitného dodávateľa surovín. Iba táto úloha trvala X mesiacov. Potom vymyslieť a nájsť riešenie, ktoré bude pre všetky strany prijateľné. Následne vytvorenie interného systému pre prehľadnosť skladu, balenia, skladovania produktov a ich expirácie, ako dohliadnuť na kvalitne odvedenú prácu skladníkov, atď. Ostatné veci ako napríklad tvorba e-shopu, bola skôr taká tá „čerešnička na torte“. Opäť sa však vraciam k tomu, že som mal definovaný plán a cestu v mojej myšlienkovej mape, ale v praxi sa ukázala realita a všetko sa pretiahlo o niekoľko mesiacov.

4. Akým spôsobom si vybudoval povedomie o Tvojom e-shope MámeChuť a získaval prvých zákazníkov?

Aby som povedal pravdu, tak tvorenie povedomia a dôvery u potencionálnych zákazníkov, je naozaj náročné. Konkurencia je na tuzemskom trhu obrovská. Stále pracujeme na tom, aby sme budovali väčšie a väčšie povedomie a to predovšetkým vďaka internetu, soc. sieťam a reklamám. Dnešné možnosti sú obrovské. Avšak budem úprimný... v dnešnej dobe bez reklám a soc. sietí nie je možné byť na trhu úspešný - za predpokladu, že nemáte originálny produkt, ale predávate „bežnú“ surovinu. Prvých zákazníkov som získal tak, že som obvolal celú rodinu a najbližších priateľov. :D … No a potom sme spustili prvé reklamy na soc. sieťach, Googli, atď, ktoré priniesli nových zákazníkov. V prvých mesiacoch sme evidovali pár desiatok objednávok. Každý deň som bol v očakávaní, kedy príde ďalšia objednávka, z ktorej som mal, doslova, obrovskú, detskú radosť! :D… Samozrejme aj teraz sme za každú objednávku veľmi vďační, avšak keď začínate podnikať a máte prvé objednávky, to je skrátka neopísateľne príjemný pocit.

5. Aké sú Tvoje hlavné ciele a hodnoty, ako majiteľa e-shopu MámeChuť? A ako sa snažíš tieto hodnoty premietať do svojho podnikania?

Ciele si tvoríme kvartálne a ročné. Najbližšie ciele, pre rok 2024, sú stabilizácia CZ a SK trhu, aktívne pôsobenie na soc. sieťach, širšie pôsobenie vo veľkoobchode, rôznych obchodoch a dosiahnuť obrat cez 10 mil. Kč. Na rok 2025 plánujeme expanziu do zahraničia, avšak to je hudba blízkej budúcnosti. A už viete, ako som sa spomínal pred malou chvíľou, tak plány sú vždy nádherné a krásne, ale realita je ľahko odlišná. :D…. A ako premietam tieto plány do podnikania? Jednoducho... nečakám na padanie hviezdy a konám.

6. Máš nejaké obľúbené produkty z vašej ponuky? A prečo práve tieto produkty?

Haha :D… Ako správny predajca by som mal zodpovedať, že všetky produkty stoja za vyskúšanie a sú vynikajúce! :D... Je to otázka, na ktorú sa veľmi ťažko zodpovedá, pretože každá časť produktov/surovín sa zameriava na odlišnú kategóriu/cieľovku. Sto ľudí, sto chutí… Je to veľmi ťažká otázka, vážne! Avšak… rozhodne musím vyzdvihnúť fónio, banánovú múku, škoricu cejlónsku mletú, kurkumu mletú, orechové krémy značky MámeChuť, sušené mango plátky, šípkový prášok, nepražené raw kakao, makadamové orechy, dalte deglet nour… Je toho naozaj veľa a ďalej radšej pokračovať nebudem, pretože by som tu vymenoval stovku surovín/produktov. :D

7. Aké sú Tvoje skúsenosti s českým a slovenským trhom v oblasti predaja zdravých bio produktov? Sú nejaké rozdiely medzi týmito trhmi?

Dobrá otázka. Úprimne… v SK trhu vidím väčší potenciál vracajúcich sa zákazníkov. Prečo? Noooo… vzhľadom na menšiu konkurenciu na SK trhu si môžem dovoliť povedať, podľa našich dát, že SK zákazníci sú viac lojálni a častejšie sa vracajú k nákupu na MámeChuť e-shope. Na stranu druhú, CZ trh má väčšiu nákupnú silu, teda väčší potenciál v rámci obratovosti. A dokonca som zistili, že SK zákazníci sa neboja skúšať netradičné suroviny. Ako je napríklad banánová múka, fónio a tomu podobné.

 8. Aká je najväčšia konkurenčia výhoda MámeChuť e-shopu?

Budem tu veľmi úprimný… Každý e-shop hovorí veľmi podobné „výhody“. Musím povedať, že dnes to nie je o písanej výhode, ale o reálnych skúsenostiach zákazníkov. Rozhodne musím vypichnúť našu zákaznícku podporu, kde sa snažíme o maximálny osobný prístup a individuálne riešenie. Za mňa, ako za majiteľa e-shopu, musím vyzdvihnúť pomer ceny a kvality. Na e-shope MámeChuť máme iba suroviny, za ktorými si naozaj stojíme a máme s nimi osobné skúsenosti. Ku každej surovine navyše ponúkame tzv. ŠPECIFIKÁCIU PRODUKTU = analýza suroviny.

9. Čo si robil pred tým, než vznikol e-shop MámeChuť?

Mmmm, tak túto otázku som nečakal. :D… Cez 5 rokov som sa aktívne podieľal na on-line predaji v rámci cestovného priemyslu. Tvoril som prezentácie, organizoval rôzne víkendové stretnutia a podujatia, predával služby spojené s cestovaním, dovolenky, zážitky atď. A dá sa povedať, že aj vďaka tomuto poznávaniu nových ľudí a cestovaniu, som sa začal zaujímať o zdravý životný štýl/zdravé jedlo.

10. Ako hodnotíš celkový proces založenia e-shopu MámeChuť a čo by si poradil ostatným, ktorí chcú podnikať v podobnej oblasti?

Podnikanie a úspech je cesta. Cesta, ktorú nemožno nahradiť teóriou. Avšak… podľa mojich aktuálnych skúseností by som si detailnejšie spísal myšlienkovú mapu, ktorá by obsahovala nielen plán aktivít a jednotlivých krokov, čo treba zariadiť a pripraviť, ale tiež by som si spísal kritické riešenie finančnej situácie, dôležité kontakty, možnosti riešenia A, B a C , detailný rozpis konkrétnych čiastok, nákladov, zisku, marketingu, investícií atď. Ja som toto všetko, z časti, zisťoval až v priebehu - za pochodu… a nebolo to práve dvakrát príjemné a jednoduché. Ale... toto malo byť súčasťou mojej cesty a som za to vďačný.

Spoznajte Michala ešte bližšie: video (BIO potraviny)video (5 tipov ako opäť naštartovať svoje telo)